Beren, walvissen en orca's - Reisverslag uit Port Hardy, Canada van tinekemike - WaarBenJij.nu Beren, walvissen en orca's - Reisverslag uit Port Hardy, Canada van tinekemike - WaarBenJij.nu

Beren, walvissen en orca's

Door: Tineke en Mike

06 September 2009 | Canada, Port Hardy

VOORAF: ZIE WWW.TINEKEMIKE.NL VOOR FOTO'S EN FILMS!!!

Zaterdag 29-8
Met de veerboot via de inside passage van Prince Rupert (vaste land) naar Port Hardy (noorden van Vancouver eiland) (British Columbia) (ongeveer 500 km).
05.00 opgestaan….Grote nieuwe veerboot van alle luxe voorzien. Reis duurde 15 uur. Vertrek 07.30, aankomst 10.30. Apart ´kaartje´ gekocht voor een zitplaats in de ´lounche´: afgescheiden ruimte vóór op de boot (binnen) met een frontaal zicht naar voren en beide zijkanten. Ook hier weer: alsof je in een driedimensionale film zit. We misten alleen het open dak.
Veel geluk want veel walvissen (bultruggen, rond de 30!) en dolfijnen (witflank)!! Na een uur of 4 werd het rustiger: kwam mooi uit, immers tijd voor het middagdutje, daarna ging het weer door tot zonsondergang.
Met moeite héééél lekker gegeten in het prima restaurant van de boot. Met moeite omdat we wisten dat er nog een ruig stuk zee zat aan te komen……..maar dat hebben we toch goed doorstaan. Bij Tineke maakte vooral het spuiten, flappen en flatsen van de walvissen veel indruk.

Zondag 30-8
Port Hardy > Port McNeil > Port Hardy (Vancouvereiland) (90 km)
10.00: whalewatch in Port McNeil (MacKay). Schitterend (helder) weer, zee als een spiegel: zeer uitzonderlijk. Ook veel geluk op zee: na 5 minuten de 1e grote (mannetjes) orca (voor de insiders: een transciënt). Daarna langs de kust en rond de boot tig orca’s: groot/klein, spelend/slapend, dichtbij/veraf (wel zo’n 50 orca’s gezien). Nog nooit zoveel gezien in al die jaren. Daarna op zoek naar bultrugwalvissen. Met het nodige geluk zagen we er verschillende blazen en de kapitein koos een mooie plek uit om de boot stil te leggen: vlak bij veel vogels op het water. Later begrepen we waarom: walvissen komen op die vogels af omdat ze weten dat daar veel vis zit. Eerst geloofden we niets van dit verhaal van de kapitein, maar al snel bleek het te kloppen. De vogels stegen op, ze zagen de walvissen kennelijk al aankomen in het heldere water en wilden niet in de bek belanden. En ja hoor: regelmatig dook er een vissende walvis op. Ook eentje heel dicht bij en onder de boot, je kon hem ook onder water goed zien (even als eerder die dag orca’s). De mensen die aan de goede kant van de boot stonden en nog nooit een walvis gezien en met name nooit gehoord hadden schrokken zich lens van het kabaal van de spuit!!! Doordat de kapitein de motor van het schip vaak uitdeed kon je de orca’s en walvissen ook goed horen, geweldig!! Op weg terug nog twee minky walvissen, bald eagles en een groep zeeleeuwen bekeken. Deze dag gaan wij niet vergeten (hebben ook mooi kunnen filmen).

Maandag 31-8 t/m donderdag 3-9
Met een heel klein watervliegtuigje vanuit Port Hardy naar de Great Bear Lodge in het Great Bear regenwoud.
Na wat uitleg en het avondeten (al rond 17.00 uur) gingen we met een oude Amerikaanse schoolbus naar een uitkijkpost voor beren. De rit met de bus duurde ongeveer 45 min. en daar het een onverharde weg was met heel veel kuilen en keien, werden we behoorlijk door elkaar geschud. Deze avond zagen we 2 grizzly’s langs lopen op zoek naar zalm.
Na een redelijke nachtrust moesten we om 7.15 uur (dinsdag) al weer present zijn voor het ontbijt, want om 8 uur gingen we weer in de bus om bij de uitkijkpost beren te kijken. Ook nu zagen we 2 beren, waarvan 1 op de weg voor de bus….
’s Middags hebben we rond gevaren met een klein bootje en zagen we alleen wat vogels en watervalletjes. Deze tocht was wel erg rustgevend……
’s Avonds gingen we weer naar een uitkijkpunt (ze hebben 3 posten) en hadden we erg veel geluk….We zagen een moeder grizzly met 3 jonkies van zo’n 5 maanden oud!! Dit was zo mooi om te zien. De moeder was zo waakzaam en ze waren zo dichtbij (2 meter). Dat gaf een onbeschrijflijk gevoel. Je kon de donsharen van de baby’s zeer goed zien en je hoorde ze geluid maken (staat keurig op de video, zie ook het filmpje op deze site). Vooral de moeder rook onraad (ons waarschijnlijk) en maakte een ‘blaffend’ en snuivend geluid om haar kinderen (en mogelijke omstanders) te waarschuwen. Toen ze de rivier overzwommen bleef de moeder dan ook zo dicht mogelijk bij haar kinderen en wachtte aan de overkant waarbij ze zeer alert om zich heen bleef kijken…….
En of dat nog niet genoeg was voor die avond, kwam er ook nog een moederbeer langs met 2 jonkies (ook op 2 meter)!! Ook dit voorjaar geboren!! Deze 2 jonkies zagen er prachtig gezond uit en hadden allebei een andere kleur. Ook zij zwommen voor onze neus de rivier over!! Schitterende film gemaakt, zie ook deze site.
Daarna kwam er weer een moedergrizzly met een jong, maar deze leek al wat ouder. Deze liepen onder de uitkijkpost door. Het was bijna teveel voor 1 avond!!
De moeder met de 3 jonkies kwam nog 2 keer terug en later op de avond zagen we haar wat verderop een dikke zalm vangen voor haar kroost.
Verder zagen we nog wat jonge bald eagles, een groep eenden waarvan er 2 ‘liepen’ over het water en een beer zonder jonkies. In totaal zagen we deze dag dus 12 beren!

Woensdag en donderdagochtend volgden we hetzelfde schema en gingen dus nog vaak met de bus naar de uitkijkposten. In totaal zagen we zo 25 beren waarvan elke dag wel 1 op de weg. De weg was een oud houthakkerspad/bosbouwpad en dus aan beide kanten behoorlijk begroeid. Op woensdagmiddag deden we ook nog een korte wandeling in het regenwoud van zo’n 6 km. Dit was lekker, vooral om even de benen te strekken. En op donderdag gingen we nog een keer varen en zagen we wat zeehonden en veel vogels. Daarna gingen we weer terug met het watervliegtuigje. En….de vlucht retour Port Hardy ging maar net goed, want het vroeg wel wat veel van Tineke’s maag (het was ‘bumpy-weer’)!
’s Avonds liepen we in Port Hardy een stuk over een bospad langs een zalmriviertje. En ja… je raadt het al. Ook hier zagen we beren. Maar nu zwarte. Eerst één met 2 jonkies, waarvan Mike er 1 uit de boom zag glijden. Een moeder-zwarte beer stuurt haar kinderen de boom in als er gevaar is en zal zelf indien nodig de ‘vijand’ aanvallen. Bij een beer met jonkies moet je dus extra uitkijken. Wij stonden natuurlijk op een veilige afstand…….met nog een paar toeristen en dat scheelt).
Toen we terug gingen naar de auto, wachtte ons het volgende avontuur. Er liep nl. een hele grote, dikke zwarte mannetjesbeer bij onze Mustang! Hij liep over het pad in onze richting (het bos) en dus begonnen wij maar hard te praten en een ‘omweg’ te lopen. De beer ging van het pad af richting rivier, maar kwam vrij snel weer terug……mét een vis in zijn bek. Dit staat mooi op de film (ook op deze site). Even later kwam er ook een geschrokken visser uit het struikgewas tevoorschijn…..

Vrijdag 4-9
Weer een schitterende whalewatch gedaan (met Stubbs in Telegraph Cove): stevige storm (en regen) maar toch orca’s en bultruggen. Geen zeeziekte, waarschijnlijk door de boninepillen. Verder aan de boeken gewerkt en ’s avonds weer bij de zalmrivier beren gezocht (4 zwarte beren gezien). Ook weer veel Bald Eagles

Zaterdag
Rustdag, boeken bijgewerkt en ingeleverd, uitgebreid thuisfront gebeld, ’s avonds weer beren gekeken.

Morgen naar Bella Bella (aan de kust van het vaste land) en vervolgens met tien toeristen en 4 gidsen op een klein bootje zes dagen het regenwoud in (zee, fjorden en riviertjes), op zoek naar zalm, beren en ander wildlife (misschien wel de witte ‘Kermodi’-beer en wolven).