VS en Canada: tot slot / conclusies - Reisverslag uit Santa Monica, Verenigde Staten van tinekemike - WaarBenJij.nu VS en Canada: tot slot / conclusies - Reisverslag uit Santa Monica, Verenigde Staten van tinekemike - WaarBenJij.nu

VS en Canada: tot slot / conclusies

Door: Tineke en Mike

21 September 2009 | Verenigde Staten, Santa Monica

VOORAF: ZIE WWW.TINEKEMIKE.NL VOOR FOTO'S EN FILMS!!!

Grootste deel van de VS en Canada reis geboekt bij www.jandoets.nl. Ook de Ford Mustang convertible automaat (met cruisecontrole en satellietradio). Tot nu toe helaas alleen gegarandeerd (reisessentie) te krijgen in Los Angeles en San Francisco (en mogelijk Florida)).
Al 8x eerder een reis geboekt bij Doets, altijd tot tevredenheid. Is wel zo’n 20% duurder dan zelf regelen maar dat regelen kost megaveel tijd en wij willen graag de zekerheid hebben van een hotel in het hoogseizoen op de juiste plaats zonder zelf veel te moeten regelen. Wij stellen altijd zelf een reis samen en kiezen dan uit de locaties die Doets aanbiedt in zijn folders.

Goede pillen tegen zeeziekte (voor ons althans): bonine: alleen te krijgen in de VS (en mogelijk Canada). Werkt overigens niet altijd (Kaikoura Nieuw-Zeeland……): (3 meter hoge ‘swells’ (zeer brede maar dus ook hoge golven, alsof je met de auto over een steil bruggetje rijdt maar dan x 10 en een uur of meer achterelkaar).

Dit jaar niet gereden de Alaska Highway, de Top of the World Highway, de Dempster Highway en de Cassiar Highway (Canada/Alaska). Stuk voor stuk erg mooi weten we van de vorige jaren!! En dat geldt ook voor de westkust van Vancouvereiland (Tofino). Eén van de komende jaren gaan we daar zeker op herhaling.

De film en de meeste foto’s zijn gemaakt met een Sony videocamera: HD XR500. Met een fantastisch scherp filmbeeld, ook goed te gebruiken bij weinig licht en een excellent stabiliteitssysteem! Foto’s ook van video-opnamen te maken: zoek met meegeleverde software op laptop frame voor frame welk beeld je op de foto wilt hebben, klikken en klaar (zie alle actiefoto’s op site). Alle foto’s in de VS en Canada zijn met de filmcamera gemaakt (fotocamera kapot gegaan op Bora Bora)!

Veel gegeten (ook ontbijt) bij de Subway (geroosterd stokbrood met lekker vlees of gebakken ei en veel verse sla, tomaat, komkommer, uiën, paprika, enz.). Zeker niet ongezond, wel goedkoop en lekker (niet te vergelijken met McDonald). Vers fruit gekocht bij de Safeway of andere grote supermarkt (vaak als lunch). Wél zo nu en dan koffiedrinken bij McDonald als we geen mooie locatie konden vinden (goedkoop en lekker).

De mustang beviel prima, niet kapot te krijgen (ging wel iets rammelen). Gemiddeld 1 op 11 tot 12 (we rijden heel rustig). Mazda MX5 bevalt ons beter: skelter i.p.v. boot, wel jammer dat ze geen 6 cilinder hebben. Mustang heeft wel een veel grotere kofferruimte: 2 grote koffertassen achterin met een aantal kleine tassen en dan de achterbank nog. Bij de Mazda met moeite één van die koffertassen, zou dus goed niet lukken in de VS/Canada.

Ons beviel Canada weer het best. En dan vooral Stewart en Hyder (= zuidpunt Alaska) met z’n grizzly’s, Port Hardy en omgeving (Vancouvereiland), de 40 onder Calgary en natuurlijk de zevendaagse bootreis en de berenlodge, beiden in het gematigd regenwoud aan de westkust van Canada. Zie hiervoor www.mothershipadventures.com en www.greatbeartours.com (gaan we zeker weer doen). En nogmaals: doe de Alaska Highway, de Top of the world Highway en de Cassiar Highway. Bekijk ook Skagway en Haines (mooie toegangswegen en een mooie veerbootverbinding). Allemaal erg mooi weten we en we hebben dat deel dit jaar gemist. Voor de Dempster heb je een 4wheeldrive nodig, maar ook dat kan via Doets!!

In totaal ruim 6 uur gefilmd (High Definition). Bijna iedere dag van de vakantie met de bijgeleverde software van Sony tevens gewerkt aan een eindfilm van 36 minuten van de ‘eilanden’ en een eindfilm van ruim anderhalf uur van de VS en Canada. Ook nog een zeer korte versie van de VS en Canada gemaakt van net geen uur. Zeer eenvoudig te regelen (kost wél veel tijd). Tussentijds vanaf ons vakantieadres dvd’s met daarop de film tot op het moment van verzenden naar het thuisfront verzonden, werd zeer gewaardeerd!!

Ongelooflijk wat zo’n HD-camera qua fimen en fotograferen overigens aankan. Nog wat tips voor filmen. Indien niet nodig niet langer dan 6 seconden filmen per shot. Camera met beide handen ondersteunen en ellebogen tegen lichaam houden. Kijken door lens (kijkgat) en niet via scherm. Zo min mogelijk zoomen tijdens filmen. Ook maximaal ingezoomd (12x optisch) lijkt het met de sony of je vanaf een statief filmt. Wij spreken bij het filmen direct in (bijv. waar we zijn en/of wat er te zien is). Na enkele maanden weet je vaak niet meer wat je gefilmd hebt, dat is met inspreken verleden tijd. Overigens heeft de Sony een gps-systeem: plaatst de gps-coördinaten bij de film (en de daarvan gemaakte foto’s). Je kunt de film/foto vervolgens met de meegeleverde software laten weergeven op een kaart. Werkt in afgelegen gebieden niet helemaal perfect.

Tot slot.
- Ruim 18000 km probleemloos gereden (2 chauffeurs).
- 77 beren gespot (en bijna allemaal gefilmd), waarvan 34 grizzly’s. Zwarte beren meestal langs de weg. Grizzly’s in Hyder en de berenlodge in het Great Bear Rain Forest. Vorig jaar hadden we overigens 96 beren gezien. Ook dit jaar werden we weer onverwachts (en op korte afstand) verrast door een beer. Goed uitkijken en niet zomaar het bos in gaan (in Canada). In de VS en Canada kun je overigens bearspray kopen en aan je riem van je broek hangen (als laatste redmiddel). Hadden we dit jaar niet gedaan, maar daar hadden we op enkele momenten duidelijk spijt van (liep echter allemaal goed af). Je kunt ook de plaatselijke bevolking vragen waar zalmriviertjes zijn (daar zitten vaak beren) of gewoon rechtstreeks waar mogelijk beren te zien zijn. Leverde ons vaak mooie stekjes op!!
Verder ondermeer nog gezien:
- 9 elanden
- 4 vossen
- 1 coyote
- géén elk (alle 9 andere jaren wel én in overvloed)
- tig soorten eekhoorns en bijzondere vogels
- meer dan 100 orca’s
- meer dan 50 walvissen (meest bultruggen).

En dan de afhandeling van de klacht die we ingediend hadden bij Holiday Inn inzake de telefoonkosten die we in Rawlins moesten betalen voor 9 minuten bellen naar Nederland: 86 dollar voor 9 minuten!!! Om een lang verhaal (en veel mails) kort te maken: nul op het rekest (eigen schuld, dikke bult). Hotels van Holiday Inn gaan wij de komende jaren dus niet meer gebruiken en u bent (weer) gewaarschuwd.