Rarotonga - Reisverslag uit Avarua, Cook Eilanden van tinekemike - WaarBenJij.nu Rarotonga - Reisverslag uit Avarua, Cook Eilanden van tinekemike - WaarBenJij.nu

Rarotonga

Door: Tineke en Mike

27 Juli 2009 | Cook Eilanden, Avarua

VOORAF: ZIE WWW.TINEKEMIKE.NL VOOR FOTO'S EN FILMS!!!

Woensdag 22 juli
Gister na bijna drie uur vliegen vanuit Tahiti aangekomen op Rarotonga. Klein en zeer groen eiland. Steile bergtoppen en diepe valleien, omgeven door witte stranden en ook hier weer een schitterende lagune. Prachtig huisje direct aan zee, zeer rustig gelegen (bleek later toch wat tegen te vallen: aan een redelijk drukke rondweg).

Waar dat groene vandaan komt merkten we de middag: zware regen en storm!! En de temperatuur terug naar een graad of 20. Stevig verschil met Frans Polynesië. Maar Rarotonga ligt dan ook ong. 1100 km zuidelijker (ook op het zuidelijk halfrond) en dat verklaart de temperatuurdaling (dichter bij Antarctica, het is hier ‘winter’). Mensen spreken hier Engels en rijden links. Even wennen dus als je zo langs de straat loopt (weer geen voetpaden).

Woensdag zouden we met een gids over het eiland lopen, door het regenwoud. Ging niet door: ze waren ons vergeten………Dat bleek een geluk bij een ongeluk te zijn, want zware regen en windstoten. Verschoven naar vrijdag. Verder het noodzakelijke werk aan de boeken verricht, vele mails bijgewerkt, de was gedaan en uitgerust.

En dan het goede nieuws. Het dagelijks leven is hier ongeveer 1/3 goedkoper dan in Frans Polynesië. Een blikje cola in een restaurant kost bijv. 1.10 euro (in Frans Polynesië 3 euro……..). Het hoofdgerecht van een diner 8 euro, in Frans Polynesië 25 euro p.p. Dat scheelt dus een slok op een borrel (die we ook al niet drinken). Helaas geen onderwatercamera te koop….. (zie één van de vorige verslagen: oude camera verziekt op Bora Bora).

Straten zijn hier schoon, niet veel honden te zien (ook dat werd later anders) en het verkeer relaxed.

Donderdag 23 juli
Uitgeslapen, rond ons huisje (aan het strand) gehangen, Tineke krabben met schelpen opgespoord die rond het huisje liepen (en gefilmd), naar huis gebeld (erg moeizaam en duur) en de actualiteiten op internet bekeken en verwerkt in de boeken. De zon schijnt weer, wel nog héél veel wind en slechts een graad of 22. Dat valt tegen.

Ook dit eiland is een berg die uit zee steekt en daarlangs een rondweg: 32 km lang. En naast die rondweg loopt in het binnenland (tegen de berg aan) nog een rondweg, bijna over het hele eiland. Deze weg is het mooiste. Vandaag 6 kilometer gelopen op de buitenste ringweg (langs de lagune) naar een fietsverhuurbedrijf en daar twee mountainbikes gehuurd: 7 euro per dag (voor 2 fietsen). Vervolgens deels de rondweg in het binnenland gefietst: erg mooi. Veel geiten en varkens aan touwen en helaas ook veel honden (maar die deden nog niets….). Huisjes en tuinen veelal mooi onderhouden met ook veel ‘bloemen’ en kleurrijke bomen. Echt ‘tropisch’ (wat dat dan ook precies mag zijn). Je moet hier overigens als de zee kalm is walvissen kunnen zien vanaf het strand. We zagen namelijk een ‘whale’platform en de eigenaresse zei van de week (toen het weer nog rustig was) ook walvissen gezien te hebben…... Géén whalecruises.

Tegen vieren weer bij ons huisje, wat gerust en vervolgens heerlijk gegegeten. Tineke zegt dat dit eiland eigenlijk is wat ze bij Tahiti verwacht had en dat ben ik wel met haar eens. We vinden alleen het weer stevig tegenvallen: erg veel wind en een graad of 22. Moet uitzonderlijk koud zijn voor deze streek, maar toch………nét als wij er zijn. Kijken wat de komende dagen ons gaat brengen. Oh ja, de avonden vroeg naar bed: er is hier NIETS te doen. Zelfs geen tv, alleen in het restaurant en dan maar één kanaal. Wat een verademing (tijdelijk). Het nieuws raadplegen we via internet (dat weer wel).

Vrijdag 24 juli
Vandaag met een gids (en een groep toeristen) dwars over het eiland gelopen. De berg over……(400 meter hoog). Niet zo mooi als we verwacht hadden. Geen beesten (behalve insecten en kippen en natuurlijk een haan boven op de berg!!….). Alle mooie vogels zijn tientallen jaren geleden al opgegeten door ratten en katten. Aldus de kleurrijke gids ‘pappa’, volgens Tineke een soort reiki-figuur die de nodige knuffels weggeeft, er als een jonge god uitziet, maar toch al 68 jaar is. Dat verhaal van die verdwenen vogels kennen we overigens maar al te goed van Nieuw Zeeland. De berg over was wel een zware tocht. Want je liep de hele route over boomwortels en keien en zo’n 400 meter omhoog en omlaag. ‘s Middags rond ons huisje relaxed en de film en foto’s bijgewerkt. Vanavond weer lekker gegeten (vooral de plaatselijke garnalencoctail met papaya is heerlijk). Plaatselijk ‘bandje’ speelde ‘Have you ever seen the rain’, één van onze favorieten. Wat in ieder geval heel mooi is, is de sterrenhemel (als er geen wolken voorhangen……).

Zaterdag 25 juli
Weersvooruitzichten volgens weather online (internet): thunderstorms en max 20 graden. De werkelijkheid: hele dag zon tussen de wolken door en zo’n 28 graden. Gelukkig de juiste beslissing genomen: het eiland rond gefietst (waardeloze $#@# fietsen…) Niet veel fietsen in de verhuur: voornamelijk scooters. Auto’s vanaf zo’n 15 euro per dag. Maar fietsen is gezond denken we maar en we hebben al teveel CO2 verbruikt (we weten het). Zo weer een vleugje van de plaatselijke bevolking en gewoonten kunnen opsnuiven. Ook bij een walvismuseum(pje) geweest: gesloten….maar wel door de ramen getuurd.
Mooi eiland dit Rarotonga. Zoals gezeg erg groen, veel (oude) bomen en mooie weggetjes. Schitterde kust. Veel koraal. Ook gewoon liggend op het strand (zie foto´s). Op verschillende plaatsen gesnorkeld. Weer alsof je in een aquarium zwemt. Helaas is dus de onderwatercamera kapot. Een goede reden om over een paar jaar terug te gaan…..
Sommige delen van de kustlijn (water) zijn beschermd: geen visserij en je mag niets vanuit het water of van het strand meenemen. Vandaag ook direct voor ons huisje in de glasheldere lagune gesnorkeld. Veel gevallen: van de ene verbazing in de andere. Vissen in alle kleuren van de regenboog, van klein tot groot, doosvormig tot plat, rond tot rechthoekig. Ik zag op een gegeven moment iets wat op ogen leek op de bodem liggen. Toen ik het aan wilde raken, zwommen ze snel weg: onderdeel van een wel hele grote vis….veel stof achterlatend. En oh ja, ook hier veel koraal, heelmooi om te zien met alle vissen er tussen. Morgen weer, maar dan met Tineke. Overigens is hier van een teruggang in toerisme niets te merken (ik heb er ook nog naar gevraagd). Zal verband houden met de prijzen? Veel mensen uit Nieuw Zeeland en verder vooral Australië en de VS. Inmiddels de ook 1e Nederlanders ontmoet.

Zondag 26 juli
Een echte rustdag met prima weer: gesnorkeld, gehangen, gefietst, de was gedaan en bagage gesorteerd vanwege gewichtsbeperkingen morgen: vertrek naar ander eiland: Atui.

• 27 Juli 2009 - 16:07

Kees:

Lekker zo'n winter! Hier is het zomer en op dit moment begint het weer te stormen!
    Morgen gaan we zelf (met cabrio) op vakantie: ik hoop dat het eindelijk weer eens droog wordt. Ik heb er wel zin in! Hebben ze op die eilanden geen cabrio die je kan huren? Lijkt me erg lekker...
    Veel plezier en de groeten (ook van Ma en Jaap: ze vonden jullie foto's erg mooi en willen ze allemaal nog een keer zien wanneer jullie thuis zijn!)

Kees