Aitutaki en terug naar Rarotonga - Reisverslag uit Avarua, Cook Eilanden van tinekemike - WaarBenJij.nu Aitutaki en terug naar Rarotonga - Reisverslag uit Avarua, Cook Eilanden van tinekemike - WaarBenJij.nu

Aitutaki en terug naar Rarotonga

Door: Tineke en Mike

02 Augustus 2009 | Cook Eilanden, Avarua

VOORAF: ZIE WWW.TINEKEMIKE.NL VOOR FOTO'S EN FILMS!!!

Woensdag 29-07 aankomst op Aitutaki. Moet een van de mooiere Cook-eilanden zijn. Vanuit de lucht niet te zien: ‘gewoon’ weer een eiland met een (grote) lagune er omheen en een paar kleine eilandjes. Hotelreceptie zei onmiddellijk dat er ‘mosquito’s’ (muggen) zaten en dat we moesten ‘smeren’. Ook op dit eiland (behalve op Atiu): denque: knokkelkoorts. Overgebracht door musquito’s. Ondanks goed insmeren (met ‘deet’) werd Tineke toch vrij direct stevig gestoken (was bij mij ook al op de andere eilanden gebeurd). Maar hier op Aitutaki (in ieder geval het deel waar wij zitten) barst het van de muggen: absoluut niet leuk. De lagune bij ons ‘hotel’ (‘Samade on the beach’) niet goed om te snorkelen: veel stroming en zand maken het water ondoorzichtig. Geen rotsen/koraal dus ook weinig vis. Dat ondoorzichtige water bleek later op (bijna) het hele eiland zo te zijn, erg jammer. Wat rondgelopen in de omgeving van onze verblijfplaats en bij een zeer goed restaurant (‘Boatshed’) gegeten (Indisch). Het restaurant van ons eigen ‘hotel’ zag er niet uit en beloofde weinig goeds…

Donderdag 30-07. Slecht geslapen. Veel gekko’s maar ook kakkerlakken op de slaapkamer. Tineke heeft ‘s nachts 3 kakkerlakken gedood (kostte wat moeite: taaie rakkers). Mike bleef in bed voor de instructies. Klacht ingediend bij hotel. Ze zouden de hele kamer ‘ontsmetten’.
Fantastische lagune-cruise gemaakt. Langs 5 eilandjes en veel gesnorkeld, erg mooi!! Je kent die platte zwarte visjes met allerlei kleurtjes wel uit het aquarium. Daarvan hebben we er vandaag een van 2 bij 2 meter gezien……En schildpadden in allerlei maten vanuit de boot: zijn ook razendsnel.
Snorkelend vele ‘clams’ gezien: van die schelpen die open staan, allerlei mooie kleurtjes hebben om vissen te lokken en sluiten als je ze aanraakt. Ook hier afmetingen tot 2 meter. Gaan inderdaad met grote kracht (maar redelijk langzaam) dicht…..Veel koraal (ook paars/blauw/roze) en de meest idioot gekleurde vissen. Tineke snorkelde onvertogen tussen de vissen, ook in diep water. Werkelijk waardeloos dat onze onderwatercamera kaduuk is…. Zittend aan tafels in (zeer ondiepe) lagune gelunched. Tig vissen om ons heen. Witte meeuwen met lange (rode) ‘staartpluimen’. Enz. enz. Natuur verder niet te beschrijven zo mooi (echt dat ‘bountygevoel’), zie de foto’s. Een ding is duidelijk. Je moet niet in je hotel bij het strand blijven zitten maar er op uitgaan, dan zie je de werkelijk mooie dingen (bijv. de lagunecruise). Dus morgen met de scooter het eiland rond.

Vrijdag 31-07. En die scooterrondrit bleek vervolgens tegen te vallen: nergens mooi te snorkelen (ondoorzichtig water langs de kust) of te ondiep en geen vis te zien…..Daarvoor moet je dus echt met een ‘lagune-cruise’ rondvaren bij het rif. Wel leuk om te zien hoe de plaatselijke bevolking leeft. Erg netjes hier, geen honden bijv. en keurig bijgehouden ‘tuintjes’ met vaak in de ‘voortuin’ een groot graf van een (kennelijk) belangrijk familielid (wat nou als je gaat verhuizen???). De mensen zwaaien en groeten allemaal vriendelijk: je voelt je net sinterklaas: grote witte man met baard maar dan op scooter (en klein stafje zei Tineke nog), Tineke voelde zich meer de Koningin en zwaaide soortgelijk.
Net nadat we het eiland en het binnenland rondgereden hadden begon het verschrikkelijk te regenen. Een feest voor de vogels zo te zien, maar niet voor ons. Nog een enkel peperduur ressort bekeken (ook niet echt geweldig) en vervolgens wat geïnternet (zeer traag). Tot slot bagage ingepakt en weer in hetzelfde restaurant de ‘Boatshed’ meer dan voortreffelijk gegeten. Dat restaurant is het enige wat we zullen missen van Aitutaki. Op de lagunedag (rondvaart) na dus eigenlijk een tegenvaller……En dan vergaten we bijna nog de kakkerlakken (ook de laatste nacht!!) en de haan te vermelden die onze nachten ook niet tot een plezier maakte. De haan begon grofweg tussen 01.30 en 04.30 aan zijn gekraai, oorpluggen hielpen onvoldoende, want stond ook naast je huisje waarvan de ramen open i.v.m. hitte. Toen we de klachten bij ons vertrek deponeerden bij de directie kregen we één nacht terugbetaald.

Inmiddels zijn we terug op Rarotonga (zaterdag 01 augustus) in een dagkamer in een hotel bij het vliegveld: Aquarius. Prima hotel, ook voor backpackers. Redelijke prijzen.

En dan als groot einde van onze reis op het zuidelijk halfrond, liggend op bed in ons hotel, kijkend naar de oceaan: springende walvissen!!! Alsof ze ons uit kwamen zwaaien. Uiteraard als eerste gezien door Tineke. Redelijk goed kunnen filmen. Een mooi einde van het eerste deel van onze vakantie. Over een paar uur vliegen we naar Los Angeles (nachtvlucht) voor het tweede deel van onze rondreis: de USA en Canada!! Daarover later (misschien) meer.

• 02 Augustus 2009 - 14:34

Ria+ton:

Hoi lieve familie,
    We zijn net terug van vakantie en heb meteen gekeken naar jullie reisverslag.
    Wat is dat mooi zeg,we hebben er erg van genoten, en wat ook heel leuk is dat we dan meteen kunnen zien dat jullie het geod maken!!
    Wat een honger hadden die
    (platte vissen) ze zagen in Mike een lekker mals hapje!Tien zit er alles nog wel aan? Heel veel plezier en veel avontuur nog, we blijven graag op de hoogte! Liefs Tonnie en Ria

• 03 Augustus 2009 - 14:57

Anita:

Wat ontzettend leuk om jullie reisverslagen te lezen en de foto's en video's te bekijken. Jaloers!!
    Durfal, Mike met de stingrays! Wij gaan morgen naar Canada. Ik zal zo af en toe wel even op jullie waar ben ik gluren! Nog heel veel plezier en tot in september. Groetjes ook van Tom, Doris en Pien