Hawaii: Kauai - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van tinekemike - WaarBenJij.nu Hawaii: Kauai - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van tinekemike - WaarBenJij.nu

Hawaii: Kauai

Door: Tineke en Mike

07 Februari 2010 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

VOORAF: ZIE WWW.TINEKEMIKE.NL VOOR FOTO'S EN FILMS!!!

Zie voor het verslag van onze vorige reis (2009) naar ondermeer de VS en Canada via Jan Doets de link linksonder op dit scherm.

Dinsdag 2 februari 2010
Vandaag vlogen we van Maui naar Kauai. Dit eiland noemen ze ook wel ´The Garden Island´, omdat het eiland stevig begroeid is. Toen we van het vliegveld naar het hotel reden, zagen we meteen al dat dit wel klopte. Wat ook weer opviel was dat het licht zo helder was met mooie blauwe kleuren en wolkenpartijen. Overal mooie struiken en bomen waartussen vele kippen en hanen. Scherpe bergtoppen. Eigenlijk doet het Polynesisch aan.
Het hotel had een kamer voor ons gereserveerd met gedeeltelijk zicht op de oceaan. Je zag dus ook maar een klein stukje water en daarom hebben we de kamer “ge-upgrade” naar een volledig uitzicht op zee. Dit konden we doen, omdat we de auto lieten zoals hij was en ook namen we geen tweede bestuurder. Ook nu (weer Dollar Rent a Car) moesten we hier nl. $12 per dag voor betalen. We hebben nu een Chrysler – PT Cruiser. Hij deed Mike denken aan de Volkswagen Kever van vroeger……
Na het installeren in de kamer gingen we de omgeving verkennen. Zo kwamen we op de stranden bij Po ípu. Mike ging 2x het water in met zijn snorkel, maar er was weinig te zien door het troebele water. Dit kwam ook door de stevige wind. Wel lag er op een zandbank (waar je door het getij nog net naar toe kon lopen) een Monkseal. Die wilde we al langer graag zien, ook omdat ze zeer zeldzaam en met uitsterven bedreigd zijn.
Vlak naast ons hotel was een Safeway én Subway. ´s Avonds de verslagen, films en foto’s bijgewerkt.

Woensdag 3 februari 2010
Vandaag hebben we de noordkant van het eiland bekeken tot aan Ha’ena State Park (aan de 56) (doodlopende weg). Ook deze kant op was alles prachtig groen en ook hier zie je onze kamerplanten buiten en dan zo groot als een struik of boom!
Wat verder opviel: nergens straatvuil in de berm, geen (gevaarlijke) honden, veel wind, hoge golven en nog steeds overal loslopende kippen en hanen! Én dat we nog steeds geen Nederlanders hebben gezien/gesproken.
De PT Cruiser is een verademing vergeleken met de Corvette….maar dan alleen voor het instappen. Deze auto zit nl. heel hoog. Wel irritant van de auto is, dat hij steeds toetert als je hem op slot doet.
De stranden die we vandaag bekeken (Molo’a Beach, Anini Beach Park en Ké’é Beach, Tunnels Beach ) schijnen vooral in de zomer geschikt te zijn voor het snorkelen. Nu waren er overal te hoge golven (veel wind) en te veel stroming. Wel had je zo prachtige uitzichten over de oceaan. Ook zagen we op 2 stranden een Monkseal die lekker lag op te warmen in de zon. Op een ander strand dachten we even dat we schildpadeieren vonden, maar…het waren golfballen. We hebben er 3 meegenomen voor Erik.
Tot slot reden we ook nog even langs de vuurtoren bij Kilauea Point. De hekken waren hier al om 16.00 uur gesloten (zodat je niet dicht bij de vuurtoren kon komen), maar we zagen wel mooie zeevogels!
’s Avonds weer het verslag en de film/foto’s bijgewerkt.

Donderdag 4 februari 2010
Vandaag reden we weer de 56 en de 50 richting het zuiden naar Waimea en Kekaha. Bij het laatste stuk reed langs het strand, maar ook nu was er teveel wind en te hoge golven. In de zomer – met minder of geen wind - moet het er echt prima toeven zijn. Bij Waimea gingen we het binnenland in om de Canyon te bekijken. Ze noemen het ook wel de Grand Canyon van the Pacific. Natuurlijk is het minder groots dan de echte Grand Canyon, maar het was wel erg mooi: veel rood en groen en watervallen. Ze hadden ook goede uitkijkplekken aangelegd! Dit was zeker de moeite waard om te bekijken.
Op de terugweg bekeken we nog wat stranden waaronder Salt Pond Beach Park. Hier lag je erg rustig (aardig uit de wind), maar het snorkelen was weer niet veel.
Op de radio noemen ze het eiland Kauai ook wel “rooster island” (haneneiland), wat ook zeker toepasselijk is, want er lopen echt overal kippen en hanen. Het is maar goed dat Mike oorpluggen bij zich heeft……..

Vrijdag 5 februari 2010
Naar de Opuekaa Falls geweest. Was mooi, maar het einde van deze weg (de 580) was eigenlijk nog meer de moeite waard om te bekijken. Erg idyllisch. Je kon er ook zwemmen, maar er stonden verschillende borden ter waarschuwing van gevaar. Het weer én het water kon er vrij snel veranderen. Dit alles lag in het Wailula River State Park.
Verder gingen we weer op zoek naar mooie stranden om te zonnen en te snorkelen, maar er is hier overal te veel wind en te hoge golven. Het verlangen terug naar Maui (en in mindere mate The Big Island) wordt alleen maar sterker……Ga je het binnenland in, dan heb je wel mooie vergezichten met scherpe bergketens, maar ook heel vaak regen. Zo ook toen we de 583 reden. Langs deze weg zagen we een auto op de rand van de afgrond hangen/staan. Dat was vreemd, want de vangrail die ervoor zat, was nergens beschadigd. Aan het einde van deze weg was een dubbele waterval, welke erg mooi was om te zien.
Toen we weer terug waren op onze kamer, zagen we in de oceaan……springende walvissen
(een moeder met jong)!
Kortom: we hebben het hier wel gezien maar moeten nog twee dagen. Aan het werk dus (de boeken, verslagen, film, vakantie 2011, ’s middags naar een strand, enz.).

Zaterdag 6 februari 2010
Omdat we een beetje uitgekeken zijn op dit eiland, hebben we vanmorgen eerst maar op de kamer achter de computer gezeten en rustig koffie gedronken. Rond 13.00 uur zijn we naar het historische dorpje Koloa gereden. Nou, dit was ook bijna niks: ongeveer alleen wat winkels met t-shirts, petjes, enz.
Daarna reden we naar de stranden van Po’ipu en hebben wat liggen bakken in de zon (want die is ook op dit eiland in ruime mate aanwezig).
’s Avonds gegeten in het nabijgelegen winkelcentrum bij ons hotel, de was gedaan, een concept foto-album gemaakt en nog wat gecomputerd……
Morgen moeten we om 12.00 uur uit het hotel zijn, maar ons vliegtuig naar L.A. gaat pas om 21.30 (nachtvlucht naar Florida met overstap in LA). We gaan nog maar wat rondstruinen. Niets is zeker in het leven maar het lijkt erop dat we dit eiland niet meer zullen bezoeken.