Naar huis / conclusies - Reisverslag uit Ottawa, Canada van tinekemike - WaarBenJij.nu Naar huis / conclusies - Reisverslag uit Ottawa, Canada van tinekemike - WaarBenJij.nu

Naar huis / conclusies

Door: Tineke

28 September 2010 | Canada, Ottawa

VOORAF: ZIE WWW.TINEKEMIKE.NL VOOR FOTO'S EN FILMS!!!

NAAR HUIS
Om een lang verhaal kort te maken: het ‘vliegveld’ van Bella Coola was weer geopend, een extra vliegtuig werd ingevlogen en wij konden naar huis. Na vijf maanden op stap geweest te zijn een goed gevoel.

De service én verzekering van Jan Doets (zero risk, voor de huurauto die we in Bella Coola moesten achterlaten) en Hertz(ldw) waren ook dit keer weer prima geregeld. Bij de via Ohra afgesloten permanente reisverzekering (wegkomen uit Bella Coola na de evacuatie) moesten we redelijk aandringen voor er wat gebeurde en we toezeggingen kregen, maar toen ging het ook prima.

CONCLUSIE

West-Canada/Alaska

Je zit koffie te drinken op en parkeerplaats, komt er plotseling een vette eland uit het struikgewas…
Je loopt op een bospad, staat er opeens een dikke grizzly voor je neus…
Je rijdt in de auto, steekt een poema over…of een wolf…
Je wilt parkeren, komt er een brutaal kijkende lynx uit de struiken…
Je zit op een zeilboot met 100 walvissen om je heen…
Je vaart in een zodiak tussen de spelende zeeleeuwen…
Je zit te dineren op een boot, zwemmen de orka’s voorbij…
Je zit in een roeiboot, je hoort geritsel in het struikgewas, komt er een beer met 2 jonkies
tevoorschijn…
Je rijdt in de auto met open dak, hoor je het zoevende geluid van overvliegende adelaars…
Je drinkt je koffie in de berm, wordt de oorverdovende stilte verstoord door krijsende raven…
Je rijdt op de snelweg langs het water, zwemmen er tig beluga’s langs…
Je stopt met de auto en staat op zeer korte afstand oog in oog met een coyote…
Je bent aan het kajakken, duikt er met veel kabaal een orka naast je op…

En dat allemaal vaak genietend van schitterende uitzichten en weinig tot geen verkeer.

En dan te bedenken wat we allemaal niet zagen (maar wat ons ongetwijfeld wél zag!).

Dat is voor ons Canada en Alaska! Maar dan wel zonder het jagen. Lijkt ons ook niet echt moeilijk om een grizzly of eland te schieten, ze blijven staan en kijken je vriendelijk aan (zie de foto’s). Als je de meeste kans op wild wilt hebben, moet je buiten het jachtseizoen zijn. Dus niet eind augustus en in september. Dat geldt zeker voor Alaska.

En ja…Er waren ook mindere dagen…Met name daar waar gejaagd werd. En enkele verregende dagen (door regen weinig of niets te zien). Gelukkig hadden we werk bij ons (een paar goede boeken bijv.). En internet is ook een uitkomst!

Inderdaad ook vermoeiend. Veel autorijden. Je slaapt (bijna) elke dag in een andere kamer en dat betekent elke dag de lichtknop op een andere plaats, ’s nachts de wc zoeken (en niet de gang op lopen van het hotel….), waar stond de auto ook alweer, wat was het kamernummer vandaag, hoe werkt deze douche, bagage goed bijhouden, enz. enz.

Het is overigens maar goed dat er geen beperkingen zitten op het gewicht aan vakantieherinneringen en ervaringen dat het vliegtuig in mag, want dan moesten we dik bijbetalen!! We nemen tig gig mee aan ingeblikte herinneringen van de camera’s (foto’s en film). Compilaties hebben we al gemaakt (tijdens de rustige momenten op de hotelkamers).

INMIDDELS HEBBEN WE FILMPJES (OOK IN HD) GEPLAATST OP YOUTUBE: ZOEK OP TINEKEMIKE (AAN ELKAAR GESCHREVEN).

Wat zagen we deze vakantie aan bijzondere dieren?
- 1 lynx
- 1 puma (bergleeuw/cougar), net niet kunnen fotograferen
- 2 wolven
- 1 uil
- 19 elanden (waarvan ongeveer 5 jonkies)
- Tig caribou
- Tig bizons
- Berggeiten in allerlei maten en soorten
- Honderden herten
- Maar een paar elks
- 7 vossen
- 3 bevers
- Rivierotters met jonkies
- Stekelvarken
- Ruim 60 grizzlies (waarvan ongeveer 20 jonkies)
- Ruim 90 zwarte beren (waarvan ongeveer 14 jonkies)
- Honderden walvissen
- Meer dan honderd orca’s, honderden dolfijnen en meer dan honderd bruinvissen
- Honderden zeearenden

17.500 km gereden, Jeep hield zich prima. Verbruikte wel veel benzine (1 op 9).

Tasmanië en Oost-Australië
Inderdaad, Tasmanië en Oost-Australië moet je als je de kans krijgt ook gezien hebben, maar Canada bevalt ons veel beter. Oost-Australië is voor ons teveel toeristen, weinig bos (veel gekapt) en weinig spectaculair wildlife. Tasmanië waren we eigenlijk in het verkeerde seizoen...

In Australië zagen we ondermeer:
- Emoe
- Albert Lyrebird
- Yellow robins
- Roofvogels in verschillende soorten en maten
- Gieren
- Kingfishers
- Dingo’s

West-Australië stellen we vermoedelijk een jaartje uit. Volgend jaar in ieder geval weer Canada en de VS.

Onder dit verslag zie je een selectie van de wat ons betreft meest opvallende foto’s van deze vakantie. Volgend jaar weer en meer!

• 01 Oktober 2010 - 07:38

Kees:

Fijn dat jullie weer naar huis komen! Ik kom gauw langs om foto's te kijken! Vooral bovenstaande foto van die natgeregende beer is wel heel erg leuk...