Bora Bora - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van tinekemike - WaarBenJij.nu Bora Bora - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van tinekemike - WaarBenJij.nu

Bora Bora

Door: Tineke en Mike

22 Juli 2009 | Frans Polynesië, Papeete

VOORAF: ZIE WWW.TINEKEMIKE.NL VOOR FOTO'S EN FILMS!!!

Vrijdag 17 juli
afscheid van Hilton Moorea Lagoon Ressort (wat een prachtige plek). Was gelukkig all-inn geboekt (ontbijt en diner) anders moesten we nu naar huis……
Met het vliegtuig van Moorea naar Bora Bora (vlucht 5 van de 18….voelt niet goed, we weten het). Tussenstop in Huahine. Schitterende uitzichten vanuit vliegtuig.

Vervolgens ons in Bora Bora geïnstalleerd in het Novo hotel. Ook hier een grillige skyline en het eiland is omgeven door een mooie lagune (‘binnenzee’) met slechts één ingang.

Door mevrouw van de receptie vele tips laten geven. O.m. waar goed en goedkoop te eten (scheelt zomaar 100 euro per dag). ’s Avonds dan ook gegeten bij een familie op Bora Bora die plaats heeft voor enkele toeristen (diner). Smaakte meer dan prima en naar meer (morgen)!!

Zaterdag 18 juli
08.00: opgestaan en in de supermarkt (nog zo’n goede tip) vers stokbrood, boter, jam en kaas gehaald. Scheelde weer 40 euro (twee ontbijtjes in hotel)…..en minstens zo lekker. Thee en koffie op onze kamer met waterkoker.
09.00: lagunetocht in boot van ‘local’ (vier toeristen: Tineke en Mike en 2 japanners). Ook op Bora Bora is het toerisme met zo’n 40% teruggelopen door de economische crisis. Hotel lijkt bijv. ook uitgestorven. Ze hebben nu wel alle tijd voor je…..Om bijna heel Bora Bora ligt een rif waarop de grote oceaangolven kapot beuken. We zijn net voor zo’n rif gaan liggen (in de lagune). Het water varieert van lichtblauw, turquoise, blauw tot donkerblauw. En echt glashelder!! Ruim een kilometer of 2 vanuit de kustlijn (bij dat rif) vervolgens het water in met snorkel: je kunt er bijna overal nog staan, mits zand, want anders koraal en voeten kapot…..We dachten op Moorea al het nodige onderwaterleven gezien te hebben, maar hier werden weer records gebroken. Miljoenen kleurige vissen en tig tig stingrays en (geen grote) haaien. Minder plezierig: toen ik te water ging met foto/filmcamera (olympus 8000) liep deze vol met water…………..vergeten luikje van oplaadaansluiting te sluiten……Daar werden wij niet vrolijk van, maar terugverdiend op eten (laten we maar zeggen…….). Géén onderwaterfoto’s/film dus van deze locatie. Wel schitterende films gemaakt door Tineke van Mike tussen de vissen, stingrays en haaien. Na veel gezeur en nadat de haaien (kennelijk) vetrokken waren ging ook Tineke het water in. Omgeven door vissen en stingrays snorkelde ze zelfs boven het koraalrif!!!

Vervolgens naar een ‘motu’ (klein eilandje los van het hoofdeiland). Onderweg de hoofdprijs (bijna): tig dolfijnen bij de enige opening van de lagune, cirkelend om en surfend voor onze boot…..Met enige moeite kunnen filmen.

Op het (of is het de?) Motu vervolgens plaatselijk tropisch fruit gegeten (kilo’s bananen, grapefruits, watermeloenen, kokosnoten). Ter plaatse geoogst, deels waar we bij waren. Hier kan Albert Heijn toch niet tegenop (en ook Griekenland niet, doet me pijn, maar het is niet anders).

Vanaf het Motu vervolgens heel Bora Bora rondgevaren. Ik zal je niet vermoeien met de uitzichten, de kleuren van het water en de vele vissen. Het enige wat we gemist hebben is een walvis…..

’s Avonds weer lekker bij de Polynesiërs ‘thuis’ gegeten…..

En oh ja, we voelen ons nog prima, kennelijk geen griep opgelopen tijdens vliegreizen vanuit Europa en de VS (……….want tien dagen voorbij morgen).

Ook nog gemaild met Jeroen (en Lidewij), gaat prima met ze: duizenden dolfijnen gezien en een blauwe vinvis, de eerste foto’s hebben we al gezien. Ze zijn nu met de huurauto onderweg maar de ‘woestijn’. Het is dat ze daar (San Diego) geen tram hebben, anders waren ze er van geluk onder gekomen…

Zondag 19 juli
De ochtend met een catamaran rond het eiland gevaren (zo’n 35 km). Een catamaran is een soort zeilboot: twee drijvers met daartussen een net waarop je kunt zitten. Lengte/breedte ongeveer 10 meter. In dit geval met slechts 9 toeristen…..(zoals ik al zei: het gaat slecht met de toeristenindustrie vanwege de financiële crisis). Rond heel Bora Bora ligt een rif, er is slechts één ingang naar het eiland toe en die is vrij smal. Zee was zeer ruig waardoor 4-meter hoge golven over het rif heen konden komen. Daarom ook extra (gevaarlijke) stroming in de lagune rond Bora Bora. Snorkelen niet overal mogelijk (je drijft direct weg, ik kon me nog ternauwernood aan een touw vastpakken dat uit de boot hing, terugkomen kostte aardig wat moeite). Op het moment dat ik dit stukje schrijf, lijkt het net alsof ik nog steeds op en neer ga……maar we waren niet misselijk. Een enkele haai gezien. ‘s Middags naar het ‘mooiste’ strand van Bora Bora (20 minuten lopen langs de rondweg): Matera, mooie lichtblauwe zee, je kunt lopen naar het rif (2 km) en is max. 1.5 meter diep. Echter bijna alleen zand dus weinig vissen (geen koraal). Ook daar af en toe (onverwachts) een hoge golf over het rif en vervolgens het strand: gevolg: wakker geschrokken en badhanddoeken (van het hotel) kletsnat. 3 stingrays langs de kustlijn. ‘s-avonds langs de zelfde rondweg weer gegeten bij de ‘Polynesiërs’.
Morgen vertrekken we, terug naar Tahiti (en dan naar de Cookeilanden: Nieuw Zeeland). Niet erg. We hebben het wel gezien hier in Bora Bora. Het is ‘s-avonds 6 uur donker. Langs de rondweg lopen is geen plezier. Zeer smal, slecht verlicht, veel zooi, bewoonde bouwvallen, hardrijdende auto’s in alle staten van onderhoud, ook voorzien van verlichting, megaveel loslopende honden (ook van die vechttypes), rondhangende jeugd (met capuchon over hoofd getrokken, waar ken ik dat van)………voelt niet goed (maar het schijnt allemaal erg mee te vallen en dat geloof ik ook, anders waren we al beroofd). Moorea is toch echt beter, Bora Bora heeft een naam hoog te houden, maar daar moet wel aan gewerkt gaan worden....Behalve als je ergens op een Motu (randeilandje) zit weggestopt in een superluxe hotel met alle (extreem dure) voorzieningen, dan heb je hier natuurlijk geen last van…maar zie je het echte Bora Bora ook niet. Wij zaten in het Novotel (aan de rondweg). Lang niet zo mooi als op Moorea in het Hilton, maar wel vééél goedkoper (en zelfs camera terugverdient met ‘uiteten’ buiten hotel).
Oh ja, geen Nederlander gesproken/gezien nog. Wel veel Fransen, Aziaten en Amerikanen.

• 22 Augustus 2009 - 19:53

Elvira:

Hoi Tineke en Mike,

Ik lees dat jullie op Bora Bora zijn geweest, leuk!

Wij zijn druk bezig met het plannen van onze wereldreis, we willen ook graag naar Bora Bora.

We hebben hier nog wel wat vragen over die we niet op internet kunnen vinden. Zouden jullie me willen mailen naar eeelllvvviiirrraaa@hotmail.com? Dan wil ik je graag wat vragen stellen over deze mooie plek.

Gr Elvira